Serdecznie
witamy wszystkich czytelników w naszym poradniku pt. „Siedmiu
wspaniałych”. Po kilkumiesięcznej przerwie wracamy do was z
wakacyjną energią i nowymi pomysłami. Mamy nadzieję, że
przyjmiecie tę notkę entuzjastycznie i podzielicie się z nami
spostrzeżeniami na jej temat.
Na
rozgrzewkę wzięłyśmy dość wdzięczne zagadnienie — akapity.
Są ważnym i bardzo użytecznym narzędziem, lecz ich siła często
pozostaje niedoceniona przez początkujących autorów. W tej
odsłonie poradnika postaramy się wam je przybliżyć i zachęcić
do bardziej świadomego korzystania z nich.
Czym
są akapity:
To
fragmenty tekstu, wydzielone wcięciem lub odstępem akapitowym,
oddzielające jedną myśl od drugiej. Powinny zachowywać spójność,
tj. każde kolejne zdanie w nich zawarte ma wynikać z poprzedniego,
i być logiczne.
Funkcje
akapitów:
1.Rozdzielają
i porządkują myśli
Przede
wszystkim służą do grupowania zdań, które stanowią całość
myślową, i rozdzielania tych, które mówią o czymś innym. Bardzo
ważne jest, żeby czytelnik mógł bez problemu śledzić akcję
oraz rozumiał wszystko, co chce przekazać autor, dlatego zdania
muszą następować po sobie w kolejności chronologicznej i w
logiczny sposób z siebie wynikać. Chaos w narracji niestety równa
się dezorientacji i niezrozumieniu po stronie odbiorcy.
2.
Poprawiają czytelność tekstu
Wprowadzają
strukturę i porządek. We fragmencie podzielonym na akapity o wiele
trudniej się zgubić niż w takim, w którym mamy do czynienia z
niekończącą się ścianą tekstu. Uporządkowana notka jest
również o wiele bardziej przyjemna dla oka.
3.
Są naturalnym przerywnikiem
Dają
odbiorcy moment na zatrzymanie się i zaczerpnięcie oddechu, dzięki
czemu nawet długa lektura nie jest nużąca. Czytelnicy nie lubią
bardzo długich akapitów, gdyż szybko można pominąć w nich ważne
szczegóły, zmęczyć się narzuconym przez autora tempem albo
całkowicie zgubić się w połowie i nie zrozumieć przedstawionej
treści, przez co trzeba lekturę zaczynać od nowa. Ciągły tekst
zwyczajnie trudniej im „przetrawić”.
4.
Wyznaczają tempo akcji
W
bardzo prosty sposób autor może użyć ich długości do
zasugerowania charakteru danej sytuacji. Krótkie dają złudzenie
szybkiej akcji, natomiast długie sygnalizują wolną lub sielankową
scenę.
- Krótkie akapity nadają się najlepiej do: scen walki, scen z rosnącym napięciem, dialogów.
- Długie akapity nadają się najlepiej do: przemyśleń bohaterów, opisów.
Ważne
jest, aby pamiętać o zróżnicowaniu długości akapitów nawet w
scenach o konkretnym typie: w przemyśleniach mogą pojawić się
czasem krótkie akapity, a w scenach walki — długie.
5.
Ustanawiają ton i klimat opowieści
Można
dzięki nim wywołać w podświadomości czytelnika różnego rodzaju
emocje. Dłuższe akapity są kojarzone z niespiesznością, spokojem
i bezpieczeństwem, natomiast krótkie na odwrót: warto używać ich
w stresujących, bolesnych i niepewnych sytuacjach. Nagła różnica
w długości akapitów zawsze jest silnym sygnałem dla odbiorcy i
może wskazywać na zmianę tonu, np. z romantycznej sceny na
horrorowy klimat.
6.
Wyszczególniają konkretną myśl lub element
Kiedy
w gąszczu dłuższych i średniej długości akapitów pojawia się
nagle jedno-, dwuzdaniowy, tekst daje czytelnikowi jasny sygnał
mówiący: „patrz tutaj, to ważne!”. Powinno się jednak
rozważnie korzystać z tej funkcji, bowiem używana notorycznie po
pewnym czasie traci swój efekt.
7.
W dialogach służą do rozróżnienia autora danych słów
Poza
podstawową funkcją rozdzielenia myśli (każda linijka dialogowa to
osobny „temat”), akapity w dialogach służą do rozróżnienia,
kto aktualnie się wypowiada, dlatego panuje zasada, że w jednym
akapicie może mówić i reagować tylko jedna i ta sama osoba.
Dzięki temu (dotyczy to głównie dialogów prowadzonych przez dwie
postacie) nie trzeba również ciągle zaznaczać, kto się
wypowiada.
Kiedy
zacząć nowy akapit?
Stawianie
akapitów uważa się za dość intuicyjną sprawę i każdy autor
będzie podchodził do tego nieco inaczej, więc niemożliwym jest
udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Warto trzymać
jednak się kilku zasad i wskazówek.
Nowy
akapit trzeba postawić, gdy:
—
Wprowadzamy nową myśl (zmieniamy temat, przedstawiamy kolejną
rzecz, wydarzenie lub bohatera, opisujemy różne myśli postaci).
—
Zmieniamy miejsce lub czas akcji (za każdym razem, gdy bohaterowie
zmieniają miejsce pobytu, np. ze szkoły na dom; również gdy mamy
przeskok czasowy albo retrospekcję).
—
Zmieniamy wypowiadającą się i reagującą osobę na inną (zawsze
opisujemy czynności i myśli jednej osoby w jednym akapicie, a
później drugiej w kolejnym. Jeśli druga postać nie wypowiada się,
a jedynie reaguje, np. kiwa głową, siada lub chrząka wciąż
trzeba zapisać jej działania w osobnym akapicie, nawet jeśli
chodzi tylko o jedno krótkie zdanie).
Nowy
akapit warto postawić, gdy:
—
Zaczynamy czuć, że czytanie staje się nużące.
—
Zmieniamy ton lub prędkość akcji.
—
Zależy nam na dramatycznym lub humorystycznym efekcie.
—
Opisujemy motywację i reakcję bohatera (gdy coś się stanie,
postać/narrator rozmyśla o tym, a potem wykonuje w związku z tym
działanie, np. koleżanka z klasy macha do bohaterki na pożegnanie,
bohaterka myśli o tym, że jest obrażona na koleżankę, ale
decyduje się odmachać, po czym rzeczywiście odmachuje).
—
Zmieniamy przedmiot zainteresowania narratora (np. najpierw zostaje
przedstawione to, co jest na lewo, a potem na prawo; postać opisuje,
co ma w piórniku, a potem, w kolejnym akapicie, co ma w plecaku;
bohater omawia wygląd koleżanki z klasy, a następnie kolegi itd.).
Garść
porad:
—
Do dzielenia tekstu można użyć podejścia filmowca — za każdym
razem, gdy zmienia się ruch i umiejscowienie „kamery”, stawiamy
nowy akapit.
—
Przed rozpoczęciem pisania dobrze mieć ogólne pojęcie o tym, co
chcemy napisać, żeby łatwiej zaplanować kolejność zdań. Nie
powinno się przerywać wywodów w połowie, a później, po kilku
kolejnych przerobionych tematach, do nich wracać. Czytelnik nie
będzie do tej pory pamiętał i rozumiał, do czego nawiązuje
autor.
—
Warto rozpoczynać i kończyć akapity zdaniami krótkimi lub
średniej długości oraz takimi, które mają najwięcej wagi (są
mocne, poruszające, zawierają kluczowy element bądź wskazówkę,
przedstawiają czytelnikowi nowe nazwy czy pojęcia), gdyż człowiek
najlepiej zapamiętuje początek i koniec danej części tekstu.
Można użyć tego triku również odwrotnie, podrzucając na widoku
czytelnikowi wskazówki, które chce się ukryć, w środku akapitu,
pomiędzy innymi zdaniami zabierającymi uwagę czytelnika.
—
Dobrze jest różnicować długość akapitów. W ten sposób uniknie
się monotonnego rytmu, który może działać usypiająco na
czytelnika.
—
Kiedy w dialogu postać zaczyna snuć zbyt długie przemyślenia
(powiedzmy, że są to ponad trzy zdania złożone), po których nie
ma kontynuacji wcześniejszej wypowiedzi, warto je oddzielić
akapitem od rozmowy.
—
Akapit nie powinien zajmować więcej niż pół strony, inaczej
stanie się męczący do czytania.
—
Na ogół bardzo krótki akapit ma w sobie więcej mocy niż
stronicowa rozprawa i może służyć jako puenta. Nie poleca się
jednak pisania zbyt często jedno, dwuwersowych akapitów, gdyż
czytelnik zwyczajnie się do nich przyzwyczai i nie będą już
robiły na nim wrażenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz